NinjaManager Forums

Thread Tools Display Modes
Old 02-09-2009, 10:15 AM   #1
udon
Catpain
Admin

udon's Avatar

Default Akatsuki-jounins specifika för by?

Dist och jag diskuterade hurvida man ska låta Akatsuki-jounins vara specifika för en by.

Det finns ju 10 st Akatsuki-jounins, så då skulle varje by ha 2 stycken. Vill man köpa nån annan får man bege sig till den byn och köpa till ett dyrare pris (om man nu inte har bra Merchant Trust).

Positivt:
- Man behöver tänka mer på vilken by man väljer, planera mer osv.

Negativt:
- Spelar man för första gången tittar man ju inte upp saker i förväg, och får problem med att köpa sina favoriter.

Vad man skulle kunna göra är att förbättra combosen som Akatsukina har, samt placera de två som har combos i olika byar. Kom med förslag!

Åsikter?
udon is offline  
Old 02-09-2009, 10:36 AM   #2
Koffe95
Senior Member

Koffe95's Avatar

Jag tycker det är en väldigt bra idé. Som du sa blir det mer planering och sånt. Så det borde bli bra!
Koffe95 is offline  
Old 02-09-2009, 06:14 PM   #3
udon
Catpain
Admin

udon's Avatar

Inga flera som vill tycka till? :)

Bör man dessutom kanske ändra så att Defend Village-räknaren är unik för varje by, alltså att man har 4 wins på Sand-team, 2 wins på North Leaf-lag osv. Nu räknas ju alla i samma räknare. Då skulle man kanske kunna dubbla effekten räknaren ger på Merchant Trust.

Alltså... i dagsläget om man har 250 wins i Defend Village (oavsett by man mött), så ger det ju 50% Merchan Trust, vilket halverar de 50% Village Tax man får per by, så ninjorna blir bara 25% dyrare.

Om man ändrar så att räknare tickar upp beroende på by man vinner mot, så säg att jag fokuserar på att vinna mot Sand-team, då har jag 250 sand-wins i Defend Village, då kan ju dessa enbart gälla på Merchant Trust i Sand-byn, fast ha dubbelt så stor effekt. Istället för enbart 25% dyrare i alla byar så skulle det ge 0% dyrare i Sand, eftersom jag har 250 sand wins.

Fattar ni? Det är lite väl krånligt med alla % här o där men... Detta kräver att jag lägger till fler grejer i databasen och sparar undan mer info, så om det inte bidrar "väldigt" mkt så gör jag det helst inte. Men om det skulle göra allt mer taktiskt, att man satsar på att vinna mot Sound-lag i Defend Village så att man snabbt kan köpa t ex Orochimaru i Sound-byn (om man inte är Sound själv...). Frågan är ju i hur stor utsträckning man faktiskt orkar bry sig om att köpa ninjor från andra byar/byspecifika.
udon is offline  
Old 02-09-2009, 06:20 PM   #4
Semb
The Usher
Moderator

Semb's Avatar

Jo, det första jag tänkte var att ens val av by inte spelar så stor roll när man ändå kan köpa de feta endgame-ninjorna i sin egen by i slutändan. Men det kan också vara så att tidigare skeden av spelet förbises extra mycket nu i betan när det går så fort att speeda sig fram till Akatsuki-ninjor.
Det om village-specifika räknare för defend village låter bra, men då främst om det införs tillsammans med ditt förslag om village-bundna Akatsuki-ninjor, eftersom det då blir mer intressant att faktiskt köpa ninjor från andra byar än det är just nu.
Old 02-09-2009, 06:22 PM   #5
udon
Catpain
Admin

udon's Avatar

Ja, iaf att Akatsuki-ninjorna (jouninsen enbart?) blir byspecifika är ett krav. Annars är det skitsamma.

Kanske även att combona måste göras starkare för att man ska orka bry sig. Jag spelade igenom den här rundan utan combos på akatsukina. Men om man gör combona för starka kan det bli fel ändå... Vill jag att folk provar andra ninjor oxo :D
udon is offline  
Old 02-09-2009, 06:46 PM   #6
Minaro
Semi-retired
Moderator

Minaro's Avatar

Om du tänker sätta de med combos i olika byar är chanserna mycket stora att många skippar combon helt och hållet, då de inte orkar bry sig om defence.. Men det får man räkna med. Dock så kan det ju vara värt att fundera på att göra deras combos snäppet bättre, iallafall.

En nackdel med det hela är väl faktumet att då känns det mer som att man väljer by baserat på vilka Akatsuki man vill ha, och inte vilken start-ninja/etc.

På tal om det, Orochimaru är det ju likadant med. Han är ju typ den enda starkare kagen som är by-specific, men är knappt starkare än Jiraiya. Liten buff på honom, kanske, eller göra andra starka kages by-specifika?

Jag undrar även vad som fick dig att börja fundera på by-specifika defence räknare? Används inte defend?

Last edited by Minaro; 02-09-2009 at 06:51 PM. Reason: Ny punkt
Minaro is offline  
Old 02-09-2009, 07:02 PM   #7
udon
Catpain
Admin

udon's Avatar

Ja, de med combos ska ju vara i olika byar, annars köper man väl alltid de i sin by. Därför kanske combos måste göras bättre annars skiter man helt enkelt i det som du säger. Hela det här känns mkt som det kan bli nåt som ingen bryr sig om, därför vill jag helst undvika det OM det nu redan på förhand låter som det kan bli så.

Förstår inte din sista fråga riktigt... By-specifik räknare var ju så att man fokuserar på att Defend Village:a mot en speciell by eftersom man vill åt nån ninja från den byn. Och att jag därmed gör varje by-win dubbelt så effektiv jämfört med nu.

Grejen med Orochimaru är väl att han finns tillgänglig lite tidigare... tror jag iaf!? Om det skiljer sig för lite i styrka kan jag helt klart göra bättre.

Placera Tsunade och Jiraiya i olika byar... hm... ja det är mycket att fundera på. Blir ju som du säger att start-ninjan spelar mindre roll, fast det gör det ändå för MIG - som spelat länge nu och vill prova olika saker.

Sasuke-fansen tar ju sasuke även om dom ser att han börjar med 0 ryo, om dom ens läser att han börjar med 0 ryo. Sånt har vi ju märkt i rankingen :P
udon is offline  
Old 02-09-2009, 08:09 PM   #8
Minaro
Semi-retired
Moderator

Minaro's Avatar

Märkte precis att man får tillgång till Orochimaru tidigare, men ärligt talat, vid det laget då man har tillräckligt med pengar för att köpa honom är man ändå framme vid åtminstone där man får Jiraiya och Tsunade (det är bara jag som är en mupp som bara kör Defence och inte någonting annat, typ).. Samt faktumet att han kostar Chakra. Massor av Chakra. Det behöver inte vara mycket, men jag känner att Orochimaru behöver bli lite bättre.

Vad gäller by-specifik räknare, hur ofta är det man vill åt ninjor från mer än två olika byar? Man väljer en by som start, och defendar den andra så har man priserna man vill ha.
Helt enkelt, det en specifik räknare med dubbel effektivitet skulle göra vore enbart att göra det dubbelt så enkelt att få Merchant Trust för de som spelar "smart" (då man i regel bara behöver ninjor från högst två byar), och betydligt jobbigare för de som vill vara "breda" i sitt val-spektrum, och spelar mest för att ha roligt och väljer de som de vill ha.

Som jag frågade, är anledningen till förslaget att du helt enkelt ser Defend användas för lite? Isåfall ser jag hellre att du bara halverar mängden Defend-wins som krävs för att få 100% Trust (250 wins), men att det fortfarande gäller alla byar.
Minaro is offline  
Old 02-09-2009, 09:15 PM   #9
udon
Catpain
Admin

udon's Avatar

Orochimaru kan nog behöva en liten boost i tai/nin, kanske så han går +5 atk uppåt. Han är trots allt by-specifik så... Låter rimligt?

Idén med by-räknare var väl att göra så det krävdes lite mer tankekraft. Det man själv tycker är så uppenbart är "strategi" för andra osv, men kan hålla med om att det nog blir mkt siffror att hålla reda på för lite nytta.

Ok, men vad som fortfarande känns aktuellt är väl Akatsukis... Tills vi får fler motargument eller åsikter osv kan man ju fortsätta på idén; Vilka byar ska få vilka akatsukis?

North: (Kakashi)
South: Itachi (Gai)
Sand: Sasori
Sound: (Kabuto)
Neo:

Sen är det väl mest hur man känner... Satte Itachi i South eftersom han ju rent storymässig inte gillar Danzou, ledaren över North. Fast å andra sidan har de en combo. Svårt.

Ska egentligen inte behöva påpekas, men så inga börjar ge förslag om fler byar i spelet. Nej. Lägger inte till fler byar. Tänk på hur mycket ANNAT som måste fixas.

Satte andra, lika starka, jounins inom parentes där. Kanske får höja tillbaka deras priser isåfall. Jag sänkte ju dem eftersom de var by-specifika har jag för mig. Iaf Kakashi+Gai pga combo-behovet och att de är i olika byar.
udon is offline  
Old 02-09-2009, 10:39 PM   #10
NaraHampus
Smite me,o mighty smiter!

NaraHampus's Avatar

Kakuzu till nån Konoha by, han känner ju trots allt shodai?
Old 02-09-2009, 11:04 PM   #11
5urv1v3R
Founder of The Amigos!

5urv1v3R's Avatar

Merchant Trust-idéen: Skippa! Var en rolig idé, men inte så praktisk.

Tycker absolut att Akatsuki-ninjorna kan vara byspecifika, för som sagt innan: Blir mer taktiskt spel av det då. Läser man inte igenom sakerna innan man spelar får man ju skylla sig själv helt enkelt. Anser dock inte att man skall förbättra deras combo, då de är bra ninjor redan utan combo. Hade egentligen heller sett att man gjorde combon för sämre ninjor mycket bättre, så att man faktiskt skulle kunna överväga att köpa en icke-Akatsuki-ninja. Känns som det inte är ett alternativ just nu.

Det enda negativa jag kan se med byspecifika ninjor är att man blir "tvingad" att välja just dem. För om man har valt t.ex. South blir det ju att man har Itachi-Kisame som Jounins. Så det som kommer ske är väl att det inte kommer finnas många som använder några andra ninjor än de som finns i byn.

Hur de är upplagda har väl inte så stor betydelse, bara att lägga ut dem känns det som. Så länge de är i par!
Old 02-09-2009, 11:48 PM   #12
qwert
Member

pain till north? för han har combo och ett förflutet med jiraya :)
qwert is offline  
Old 02-10-2009, 02:32 PM   #13
udon
Catpain
Admin

udon's Avatar

Nåt sånt här då:

North: Kakuzu, Tobi, (Kakashi)
South: Itachi, Hidan, (Gai)
Sand: Sasori, Konan
Sound: Zetsu, Kisame, (Kabuto)
Neo: Pain, Deidara, (Kimimaro CS2, lite svagare iofs, fast duger om man bara ska klara spelet snabbt)

Förslag på ändringar? Eller ska jag kanske lägga två chakra-dyra i samma, så man "tvingas" fundera på om man borde köpa från nån annan by?

Om några combos behöver ändras kan ni ju säga till, det är enkelt ordnat. Behöver bara tänkas igenom ordentligt.

Kanske blir så att istället för 500 Defend Village wins så krävs bara 250 för att ta bort Village Tax.
udon is offline  
Old 02-10-2009, 02:35 PM   #14
Samehada_fan
Ban an Sidhe

Samehada_fan's Avatar

Sänkt antal Defend village wins låter finfint.
Old 02-10-2009, 03:23 PM   #15
NaraHampus

NaraHampus's Avatar

ska inte Itachi komma från North som resten av släkten?
Old 02-11-2009, 12:01 AM   #16
5urv1v3R
Founder of The Amigos!

5urv1v3R's Avatar

250 låter mer rimligt nu, eftersom Akatsuki-ninjorna inte har sin motsvarighet i samma by. Ex. Konan i Sand och Pain i Neo. Å andra sidan försvinner lite det taktiska valer i början, då man vet att man "bara" behöver vinna 250 Defend Village så kostar den andra ninjan lika mycket som den egentligen skulle göra. Så då behöver man inte ens välja någon av de byar, som de Akatsuki-ninjorna man vill ha, finns i.

Så då kommer man tillbaka till Specific Defend Village-idéen. Nu blev den helt plötsligt mycket mer intressant. Skall man ha det så att de två som har en combo ihop inte är i samma by, anser jag att man skall ha en specifik för varje by.

Fast samtidigt så är det ju ett bra tillfälle att faktiskt tvinga folk till att göra taktiska val. Om man gör så att man aldrig kan komma ned i 100% Merchant Trust, så "tvingar" man folk till att faktiskt välja byspecifika ninjor. Så om man, som Udon skrev ovan, lägger två chakrakrävande tillsammans, typ Pain och Kakuzu, samt någon by som har två som inte är det, typ Hidan och Deidara, så måste man ju faktiskt välja exakt hur man skall lägga upp sitt lag på ett taktiskt sätt.

Nu känns det som om ingen kommer fatta vad jag vill ha ut, det gör jag knappt själv... Menmen...
Old 02-11-2009, 09:19 AM   #17
udon
Catpain
Admin

udon's Avatar

NaraHampus, läs här: http://www.ninjamanager.net/showpost...78&postcount=9 angående Itachi och var han ska vara. Svårt att bestämma.

Survivor: Fast lite av det taktiska är ju också att känna till saker. Det finns så många smågrejer att hålla koll på och planera efter.

Aja, det är knivigt det här!
udon is offline  
Old 02-11-2009, 03:58 PM   #18
NaraHampus

NaraHampus's Avatar

Ah, missade den posten : P

You might have a point ; )
Old 02-12-2009, 11:06 AM   #19
udon
Catpain
Admin

udon's Avatar

Ja, så frågan är väl ifall man kanske vill förespråka att folk ska utnyttja Danzou+Itachi combon. Danzou är ju rätt mobbad och ogillad så kan ju vara ett sätt att få mer varierade team.
udon is offline  
Old 02-12-2009, 02:15 PM   #20
Minaro
Semi-retired
Moderator

Minaro's Avatar

Quote:
Originally Posted by 5urv1v3R View Post
Hade egentligen heller sett att man gjorde combon för sämre ninjor mycket bättre, så att man faktiskt skulle kunna överväga att köpa en icke-Akatsuki-ninja. Känns som det inte är ett alternativ just nu.
Se på mig, jag använder Sasuke CS2. Dock ser jag gärna att en del av "nobody"-ninjorna får bättre combos, då en del av dem skulle jag inte ens fundera på att köpa.
Minaro is offline  

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules